Ex-royal staff will shed light on Meghan Markle's letter to her father, says lawyer

The Duchess of Sussex is currently suing a publication, claiming breach of privacy and copyright.

AP
Markle, an American actress and star of TV legal drama 'Suits', married Harry at Windsor Castle in May 2018.
LONDON: A lawyer for the publisher of the Daily Mail newspaper said Wednesday that the Duchess of Sussex had no reasonable expectation of privacy for a letter she sent to her estranged father after her marriage to Prince Harry.

Arguing against the duchess' privacy-infringement claim in a London court, attorney Antony White said "it's to be inferred that the letter was written and sent by the claimant with a view to it being disclosed to third parties and read by the public."

He said ex-employees of Meghan and Harry would be able to shed light on the creation of the letter when the case comes to trial.


The former Meghan Markle, 39, is suing publisher Associated Newspapers for invasion of privacy and copyright infringement over five February 2019 articles in the Mail on Sunday and on the MailOnline website, which published portions of a handwritten letter to her father, Thomas Markle, after her 2018 wedding to Harry, a grandson of Queen Elizabeth II.

Associated Newspapers is contesting the claim, and a full trial is due to be held in the autumn at the High Court. In hearings this week the duchess is seeking a summary judgment that would find in her favor and dismiss the newspaper's defense case without a trial.

Meghan's lawyer, Justin Rushbrooke, argued Tuesday that that the publisher had "no real prospect" of winning because "it's a very straightforward case about the unlawful publication of a private letter."
ADVERTISEMENT

Rushbrooke said Meghan's five-page letter, sent in August 2018, was "a message of peace" intended for her father alone.

But the defense argues Meghan wrote the letter as part of a media strategy to rebut a negative view conveyed by her father, and with help from the communications team in the royal couple's Kensington Palace office.

"Why was the Kensington Palace communications team involved at all in the wording of the letter if it was a wholly private letter?" White said.

He said a full trial would be able to hear important evidence from former palace employees about how the contested letter was written.
ADVERTISEMENT

Lawyers representing four former Kensington Palace staffers, including ex-communications secretary Jason Knauf, said in a letter submitted to the court that "one or more of our clients" would be able to provide insight on "whether or not the claimant anticipated that the letter might come into the public domain," and whether or not Meghan "directly or indirectly provided private information" to the authors of a book about her and Harry, called "Finding Freedom."

Meghan, an American actress and star of TV legal drama "Suits," married Harry at Windsor Castle in May 2018. Their son, Archie, was born the following year.
ADVERTISEMENT

A year ago, Meghan and Harry announced they were quitting royal duties and moving to North America, citing what they said were the unbearable intrusions and racist attitudes of the British media. They recently bought a house in Santa Barbara, California.

Judge Mark Warby said he would give his ruling on the application for summary judgment "as soon as possible."

See You In Court: Prince Harry, Meghan Markle & Other Royals Who Battled It Out With Media
1/6

The Duke and Duchess of Sussex are reportedly taking legal action against two tabloids for phone hacking and the unauthorised publication of a private letter. A look at other royals who battled it out with the media.

The Duke and Duchess of Sussex are reportedly taking legal action against two tabloids for phone hacking and the unauthorised publication of a private letter. A look at other royals who battled it ..
Read More

In 1993, Princess Diana sued the Mirror Group Newspapers (MGN) because the Sunday Mirror published secretly-taken pictures of the royal exercising in a gym. She also sought a permanent ban on the publication of the pictures, which showed the princess clad in a leotard and cycling shorts. The paper apologised, and an out-ofcourt settlement was reached. In addition to the apology, the paper reportedly paid Diana’s legal costs of 1 million pounds plus a fur ther 200,000 pounds to charity.

In 1993, Princess Diana sued the Mirror Group Newspapers (MGN) because the Sunday Mirror published secretly-taken pictures of the royal exercising in a gym. She also sought a permanent ban on the p..
Read More

Princess Caroline is the daughter of the legendary Hollywood star Grace Kelly and Rainier III, Prince of Monaco. She had a troubled relationship with the media growing up. In 2004, Caroline, represented by Matthias Prinz, won a landmark victory in the European Court of Human Rights, which confirmed that the publishing of paparazzi photographs taken of the princess in a public place was a violation of her right to privacy. The court drew a distinction between the activities of Caroline the princess and Caroline the woman.

Princess Caroline is the daughter of the legendary Hollywood star Grace Kelly and Rainier III, Prince of Monaco. She had a troubled relationship with the media growing up. In 2004, Caroline, repres..
Read More

Following Princess Caroline’s triumph in court, the Swedish family hired Matthias Prinz to represent them in court. It has been reported that in 2004, Prinz, on behalf of the Swedish royal family and chiefly King Carl XVI Gustaf and his German-born wife Queen Silvia, sued Germany’s biggest publishers over claims of 1,588 made-up stories, including more than 500 front-page ‘exclusives’. It has been reported that Prinz filed cases of defamation and invasion of privacy, which resulted in over 23 media outlets to print replies, apologies and retractions.

Following Princess Caroline’s triumph in court, the Swedish family hired Matthias Prinz to represent them in court. It has been reported that in 2004, Prinz, on behalf of the Swedish royal family a..
Read More

Prince Al-waleed is a Saudi billionaire, investor and a member of the royal family. In 2013, Forbes estimated his fortune at around $20 billion, which, the royal claimed, was less than the amount he disclosed to the magazine. The prince filed a defamation claim in London against the editor and two journalists. The Kingdom Holding Company, founded by Prince Al-Waleed, issued a statement saying that the magazine published a “deliberately insulting and in accurate description of the business community in Saudi Arabia”. In 2015, Forbes and Al-Waleed released statements that they had settled the dispute.

Prince Al-waleed is a Saudi billionaire, investor and a member of the royal family. In 2013, Forbes estimated his fortune at around $20 billion, which, the royal claimed, was less than the amount h..
Read More

In 2012, Kate Middleton and Prince William were vacationing in the south of France when paparazzi clicked some photos of the Duchess sunbathing topless. Two French magazines published the photos. In 2017, the Duke and Duchess sued six people in connection with the scandal. The French court found the photos to be an intrusion of privacy and fined the media outlets.

In 2012, Kate Middleton and Prince William were vacationing in the south of France when paparazzi clicked some photos of the Duchess sunbathing topless. Two French magazines published the photos. I..
Read More

Download
The Economic Times Business News App
for the Latest News in Business, Sensex, Stock Market Updates & More.
READ MORE
ADVERTISEMENT

READ MORE:

LOGIN & CLAIM

50 TIMESPOINTS

More from our Partners

Loading next story
Text Size:AAA
Success
This article has been saved

*

+